Inception, analys (SPOILERVARNING)


Jag har nu hunnit se Inception två gånger och det är verkligen en film som kan ses om och om igen. Även om den är otroligt underhållande första gången men ser den och bra på ett annat sätt, genom att man inte vet vad som ska hända och överraskningsmomentet finns kvar så är den lika bra andra (och antagligen tredje och fjärde) gången man ser den, men på ett annat sätt. Detta är inte oväntat av Christopher Nolan som tidigare gjort intelligenta filmer som Memento (2000) och The Prestige (2006). Det är just det intelligenta med filmen som gör den till mer än en vanlig action/sci-fi. Det finns så många nivåer på hur man kan förstå filmen och vad den innebär så att det är helt otroligt. Självklart har Nolan gjort filmen så att det är svårt att veta exakt vad allt egentligen betyder just för att det ska diskuteras och analyseras så oerhört mycket. Det finns ett antal olika teorier och analyser på nätet i olika forum, recensioner och liknande. Jag tänkte diskutera några olika teorier för de som är intresserade. Obs. att detta kommer att innehålla spoilers, så har ni inte redan sett filmen så sluta läsa nu.


SPOILERVARNING.


Teori 1

Allt är som det verkar, i den meningen att det som man tror är verkligt är verkligt, första drömnivån är första drömnivån osv. Det betyder att allt har ägt rum, de har gjort inception på Robert Fischer Jr. och när Cobb vaknar på flygplanet på slutet så har han precis återvänt från Limbon där han hämtade Saito. Anledningen till varför det inte finns några "tuber" eller utrustning på planet, som det brukar göra när man vaknar efter en delad dröm är för att man ser allt ur Cobb's perspektiv och han vaknade ju mycket senare än de andra eftersom han begav sig ned i limbon för att hämta Saito. Alla andra var redan vakna och därför var utrustningen borttagen eller någonting i den stilen. Flygresan tog tio timmar och när Cobb vaknar så ska de strax landa, det är för att han har varit borta i limbo så länge, den tiden motsvarar nästan tio timmar i verkligheten. De andra var inte borta lika länge, de var endast i första (Yusuy), andra, (Arthur) respektive tredje drömnivån (Fischer, Saito och Eames), Ariadne var nere i limbon ett kort tag. Detta betyder att alla andra vaknade tidigare än Cobb.

Anledningen till att Saito ringer telefonsamtalet är för att han lovade att göra det oavsett om inception fungerade eller inte, så länge som Cobb försökte. Om man är borta i limbo för länge så glömmer man till slut bort vad som är verkligt och vad som inte är det. Om man vaknar upp i det tillståndet så förvandlas hjärnan till "scrambled eggs", som Eames kallade det. Det betyder att man inte kommer att komma ihåg någonting om vem man var innan och om Saito skulle vakna upp från limbon utan att veta att han var i limbo så skulle han inte komma ihåg vad han lovat Cobb. Anledningen till att han kommer ihåg det är att när han träffar Cobb i limbon, det som filmen börjar med och kommer tillbaka till i slutet, så påminner både Cobb och Saito varandra om vilka de är och om att de är i limbo. Det betyder att de inser att den världen de då lever i inte är verklig och att de kan vakna upp utan att ha "scrambled eggs" som hjärna.

Alltså är det verklighet när Cobb vaknar upp på planet, går genom passkontrollen och åker hem och träffar sina barn och sin svärfar. Att snurran på borden fortsätter snurra skulle visserligen kunna betyda att det fortfarande är en dröm, men man ser att den vobblar till och alltså troligtvis kommer att stanna. Dessutom så kan man hävda att det inte spelar någon roll om den stannar eller inte eftersom det inte är Cobb's totem egentligen, utan hans avlidna frus. Däremot kan man hävda att Cobb's egen totem egentligen är hans vigselring, som han har på sig i sina drömmar men inte i verkligheten. Att han ser barnens ansikten torde också tyda på att det är verklighet eftersom hans undermedvetnas projiceringar av dem har varit precis likadana i alla drömmar, nämligen att han inte har sett deras ansikten. Varför skulle han då helt plötsligt kunna göra det nu om det var en dröm?


Teori 2

Cobb befinner sig i limbo under hela filmen. Det som man tror är verkligt enligt teori 1 är fortfarande en dröm, dvs. allt är ännu djupare ner i drömmarna än vad man tror. Nivå 1 är egentligen nivå 2, nivå 2 är egentligen nivå 3 osv. Vad som stödjer denna teori är bl.a. en del konstiga kommentarer som inte riktigt passar in i filmens övriga handling. T.ex. så säger Miles till Cobb "Come back to reality" och när Cobb är nere i "The Opium dent" dit folk kommer för att drömma tillsammans så säger någon till Cobb "They come here to wake up, you of all people should know". Vad är det för kommentar? Varför skulle någon säga så till honom? Det känns som ledtrådar till att Cobb inte är i verkligheten, utan är borta i limbo. Dessutom när Cobb är i Mombasa, vilket enligt teori 1 är verkligt, blir han jagad och flyr i en trång passage som verkar bli trängre och trängre och det ser snarast ut som att han är i en dröm. Dessutom är det konstigt att Cobb's barn har på sig precis samma kläder när han kommer hem på slutet och träffar dem, vilket ska vara verkligt enligt teori 1, som de har haft i alla hans drömmar. De har inte heller åldrats någonting sedan han åkte, utan ser ut att vara i precis samma ålder. Detta är väldigt konstigt eftersom Cobb ska ha varit borta från dem en väldigt lång tid. När Mal tar livet av sig och hoppar från kanten på husbyggnaden, detta är ju verkligt enligt teori 1, hur kommer hon över gatan till huset mitt emot? Självklart kan hon ha förstört rummet dit Cobb senare anländer och sedan gått ut från huset, över gatan och upp i huset mitt emot och hyrt ett rum där också men det känns lite långsökt. De har varit i samma hotellrum varje gång de firat sin årsdag, och den här gången har hon stökat ned i rummet och sen gått ut genom fönstret. Det är så det framstår, och då är det ganska skumt att hon sitter på kanten till huset mittemot. Det är en sådan sak som man inte tänker så mycket på direkt, men efter ett tag börjar man fundera och kommer på att det är helt ologiskt. "Dreams feel real while we're in them, it's only when we wake up that we realize something was actually strange". Detta citat känns som lite av nyckeln till filmen.


Teori 3

Allt fram tills att Cobb vaknar upp i flygplanet på slutet är en dröm. Cobb har varit borta från sina barn en längre tid och är på väg hem. Under flygturen har han somnat och drömt hela filmen fram till den punkten. Det innebär att det i "verkligheten" inte finns någon möjlighet att gå in i allas drömmar och Cobb känner inte några av människorna på planet. Det är endast främlingar som suttit bredvid honom och som han därför har drömt om, undermedvetet. Denna teori kan styrkas av att ingen av Cobb, Saito, Arthur, Eames, Ariadne eller Yusuf säger någonting till varandra efter att Cobb vaknat upp. Det enda som motsäger denna teori är att alla tittar på Cobb, både på flygplanet och sedan på flygplatsen vid passkontrollen. Det kan emellertid ha varit så att Cobb vaknat upp efter en lång, konstig dröm och tänkt "Vad drömde jag egentligen? Det där var riktigt skumt!" och tittat sig omkring på planet, kanske känt igen människorna från sin dröm. De andra har endast besvarat hans blickar, vilket inte är så konstigt egentligen. Att Saito ringer ett telefonsamtal behöver ju egentligen inte innebära att han ringer för att klara upp Cobb's problem, utan det kan faktiskt vara så att han också nyligen vaknat, insett att det snart är dags att landa och endast ringer ett vanligt telefonsamtal för att underrätta en fru, vän, chaufför eller liknande om att han snart ska landa. Att Cobb sedan kommer igenom passkontrollen är ju inte så konstigt för om allt endast var en dröm så innebär det ju att han inte varit efterlyst i USA. Att han ser lite nervös ut i passkontrollen kan egentligen betyda att han fortfarande tänker på den konstiga drömmen han precis haft och är lite konfunderad. Att Robert Fischer Jr. Tittar lite konstigt på Cobb på flygplatsen behöver faktiskt inte betyda något annat än att han kände igen honom från flygplanet. Alltså är allt från att han vaknar på flygplanet och åker hem till sina barn verkligt och allt dessförinnan en dröm. Då kan man fråga sig hur det är med snurran på slutet, men eftersom den vobblar till kan man utgå ifrån att den stannar. (Egentligen spelar det ju ingen roll om den stannar eller inte eftersom allt med totem och liknande bara var en del av hans dröm och inte existerar i verkligheten, däremot skulle det vara konstigt om det i verkligheten fanns en snurra som kunde snurra i all oändlighet, så därför får man utgå ifrån att den stannar efter ett tag. Det kan också vara av den här anledningen som Cobb inte bryr sig om att stanna och se om snurran stannar, eftersom det inte finns något som heter totem, det var bara en snurra som han hade i fickan och snurrade på bordet när han kom hem och han "vet" att den kommer att stanna eftersom en snurra stannar, det är så det fungerar i verkligheten.)


Teori 4

Inception är en film om att göra film. Denna "teori" behöver egentligen inte motsäga någon av de andra teorierna, men är ändå ganska intressant och kan vara värd att ta upp. I denna analogi så utgör Cobb regissören. Han är fantasifull, initiativrik och ledaren som bestämmer hur allt ska gå till. Arthur är producenten som hela tiden är med och övervakar allt och ser till att det går rätt till. Ariadne är manusförfattaren, hon skapar drömmarna och utformar bakgrunden och förutsättningarna. Eames är skådespelaren, som kan spela olika roller (han personifierar Browning i en av drömmarna). Yusuf är teknikern och Saito är filmbolagets chef.

Christopher Nolan är en filmskapare som både skriver manus, regisserar och producerar sina filmer. Han måste ha full kontroll över hela filmskapandet och det är en av kvaliteterna som jag gillar hos honom. Därigenom återspeglar i viss mån både Arthur, Ariadne och Cobb en del av honom själv, men han är personifierad genom Cobb. Leo spelar huvudpersonen som man får följa genom hela filmen, man får se hela filmskapandeprocessen från Nolans eget perspektiv. Mal är frestelsen, passionen och inspirationen, men han kan inte låta henne ta över helt. För att lyckas med sitt mästerverk så måste han välja om filmen är för honom själv och hans passion eller för publiken - Robert Fischer Jr. Han måste alltså välja mellan Mal och Fischer. "Fischer is real" säger Ariadne, "Mal is just a projection". Mal är bara en vision, det är publiken (Fischer) som är verklig och det är för dem han måste göra filmen. Cobb vill genom hela filmen "komma hem". Att komma hem innebär att slutföra sitt mål, den perfekta filmen, och hans barn som man får se genom filmen, de är visionen om den perfekta filmen. Det är därför de alltid har samma kläder och ser likadana ut, visionen är alltid den samma. Dock får han inte se deras ansikten förrän han "hittar hem". Notera likheten i utseende mellan Leonardo DiCaprio och Christopher Nolan, som han enligt denna teori spelar. Om man har hela detta synsätt i tankarna när man ser filmen så märker man att det verkligen passar in. När Cobb pratar med Saito i början av filmen och frågar "How do I know you can deliver?" "You don't. But I can" svarar Saito och det kan tolkas som regissören som ber om full artistisk frihet i arbetet med filmen och han vet inte om filmbolagschefen kan leverera, men får helt enkelt lita på honom, att han med hans hjälp kan "hitta hem", dvs. göra den perfekta filmen.

En annan intressant tanke som också har med detta att göra är att hjärnan arbetar snabbare i drömtillstånd så att fem minuter i verkligheten är en timme i drömmen. På samma sätt har Christopher Nolan arbetat med filmen under en lång tid, hans dröm, men när vi ser filmen så är den slut på två och en halv timme.


Teori 5

Inception är publikens dröm. Hela filmen är en dröm för oss som publik. Den börjar mitt i en händelse, Cobb ligger på stranden när några män kommer fram och omhändertar honom. "You never remember the beginning of a dream do you? You always wind up right in the middle of what's going on." För oss börjar filmen mitt i händelserna, ungefär som att det vore en dröm - vi vet inte hur Cobb kom till stranden eller var han är någonstans, han bara är där. Det viktigaste för mig som gör att den här teorin stämmer så bra är återigen det här citatet: "Dreams feel real while we're in them, it's only when we wake up that we realize something was actually strange". När vi ser filmen (vår dröm) så känns det verkligt i det hänseendet att allt verkar logiskt och "stämma" enligt det jag kallar för teori 1. Men efter filmen (när vi vaknar) så inser vi att det var en massa saker som var konstiga och inte riktigt stämmer överens med allt annat.

- Barnen har samma kläder och har inte åldrats när Cobb återvänder på slutet
- Mal lyckas på något konstigt sätt komma över till andra sidan gatan när hon sitter på huskanten och ska hoppa
- Den trånga gången i Mombasa verkar vara en del av en dröm trots att det "ska" vara verklighet
- Snurran stannar när Saito snurrar den i början av filmen

Dessutom så spelas Edith Piaf's "Non, Je Ne Regrette Rien" när eftertexterna rullar, och det är låten som spelas när det är dags för en "kick" och någon ska vakna upp. Detta kan tolkas som att publiken nu ska vakna upp från sin dröm.


Teori 6

Miles har skapat hela drömvärlden som Cobb lever i, och det är Cobb som är det verkliga objektet för Inception. Cobb är borta i limbo under hela filmen, precis som enligt teori 2, men det finns ytterligare en twist på den här teorin. Cobb befinner sig hela tiden i Limbo men han tror att hans värld är verklig. För att kunna vakna upp utan att hjärnan förvandlas till "scrambled eggs" så måste han först inse att hans värld inte är verklig. Det ska Miles och hans team lyckas göra genom Inception på Cobb. Allt är bara ett spel för att få Cobb att inse att hans värld inte är verklig och att han måste vakna upp. Det är Ariadne som ska leda honom ut genom denna labyrinth, precis som hon gör i den grekiska mytologin med sin röda tråd. Detta gör hon på uppdrag av Miles, som är hjärnan bakom hela operationen. Ariadnes far hette i den grekiska mytoligin Minos, och det måste vara tänkt av Nolan att man ska göra den kopplingen - Miles är Minos.

Det är också genom citatet "Dreams feel real while we're in them, it's only when we wake up that we realize something was actually strange" som Cobb inte inser att han drömmer för saker som att Mal sitter på andra sidan gatan när hon ska hoppa, den trånga passagen i Mombasa och att hans barn har likadana kläder på sig osv. känns verkliga för honom eftersom han drömmer. Det är inte förrän han vaknar han inser att det är något som inte stämmer, och han har ännu inte vaknat.

Denna teori är i princip samma som teori 2, men med skillnaden att det är Miles som är hjärnan bakom allt och att Cobb är objektet för Inception.


Övrigt

Det finns också några andra intressanta saker med filmen som kan vara värda att känna till. Ariadne är namnet på den person som i grekisk mytologi hjälpte guden Theseus ut genom labyrinten efter att han slagits mot minotauren. Hon ledde honom ut genom ett rött snöre gjort av garn eller något liknande. På sätt och vis är det vad Ariadne gör i Inception, hon försöker leda Cobb på rätt väg. Dessutom så har hon ofta röda kläder på sig i filmen. Cobb's avlidna fru, Mal, har också fått sitt namn av en anledning. Mal betyder dåligt på spanska och har liknande innebörder på portugisiska, italienska och även franska. Mal's far i filmen, Miles, kan möjligen ha någonting att göra med Ariadne's far i den grekiska mytologin, Minos. Cobb har samma namn som en av huvudpersonerna (som också var en tjuv, vilket Cobb i viss mening är i Inception) i Nolan's första film - Following. Jag är säker på att de andra namnen på karaktärerna betyder någonting men det har jag inte kommit på ännu.

Avslutningsvis kan jag säga att det finns många olika teorier om vad som "egentligen" händer i filmen, och jag vet inte ens om det går att veta helt säkert. På något sätt så har Nolan gjort inception på publiken. Vi har fått någon idé om någonting planterat i vår hjärna och helt säkert är att vi kommer att fortsätta diskutera filmen en lång tid framöver. Hursomhelst så är det ett fantastiskt mästerverk av vår tids mest geniale filmskapare - Christopher Nolan.



RSS 2.0