A Clockwork Orange

Jag såg precis filmen A Clockwork Orange av Stanley Kubrick för första gången. Det är en kult klassiker från 1971 och en av de filmer man verkligen måste ha sett. Det är nog få som inte har hört talas om A Clockwork Orange.

Filmen utspelar sig i ett framtida England. Huvudpersonen är Alex, en huligan som driver runt med sitt gäng och misshandlar, rånar och förstör. Han är besatt av våld och sex. En dag blir han gripen av polisen efter att vid ett inbrott av misstag ha dödat en kvinna och får ett 14 år långt fängelsestraff för mord. Efter att ha avtjänat två år av sitt straff får han en möjlighet att bli frisläppt tidigare. Han blir testperson för ett experiment utformat av regeringen och ägnat att reformera brottslingar. Efter att ha genomgått experimentet släpps han ut på gatorna igen.

Jag tyckte att filmen var väldigt häftig på något sätt. Den sticker ut och skiljer sig från alla andra filmer. Jag kan tänka mig att den måste ha varit väldigt kontroversiell när den kom i början på 70-talet. I dagens samhälle är våldet och sexet som beskrivs i filmen inte lika chockerande som det måste ha varit på den tiden. En film som är originell har en viss charm, och den här filmen har även mycket annat. Den är underhållande och huvudkaraktären är intressant. Jag tyckte att filmen var bra, men jag kan tänka mig att mycket av dess storhet kom av att den stack ut så mycket när den kom och var så mycket före sin tid. När man ser den 38 år senare är den fortfarande bra och underhållande, vilket pekar på en bra film.

Jag har ändrat betyget för den här filmen, som ni kan se nedan. Precis som jag trodde, så tog det ett litet tags fundering innan man förstod hur bra den verkligen är. Kan tänka mig att man behöver se den fler gånger också, men den har dröjt sig kvar i mitt minne nu ett par veckor efter att jag sett den och jag tänker på den nästan varje dag fortfarande.

Betyg: 87 av 100.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0