Betyg: 86 av 100.

Jag kom precis hem efter att ha varit och sett James Cameron's nya storfilm 'Avatar'.
Det finns mycket att säga om den här filmen, och jag ska försöka beskriva mina tankar så gott jag kan.
Till att börja med var det en väldigt gedigen film, och en gedigen film förtjänar en gedigen recension.
Håll till godo!

Storyn i korthet
Filmen utspelar sig på 2100-talet. Människorna har tagit sig till en ny planet, kallad Pandora, för att försöka utvinna naturresurser som är väldigt värdefulla. Pandora är befolkat av en mängd olika varelser, bl.a. Na'Vi folket. Människorna har svårt att få Na'Vi folket att hjälpa dem, och det finns två vägar att gå. Antingen kommer de överens på ett fredligt sätt och Na'Vi folket går med på att flytta för att låta människorna utvinna deras naturresurser, eller så tar människorna till våld för att få det dem vill ha.

För att försöka lyckas med det första alternativet så ger man en f.d. marinsoldat vid namn Jake Sully i uppdrag att lära känna Na'Vi folket och försöka komma överens med dem. Detta gör man genom att Jake får möjlighet att styra en s.k. Avatar, en konstgjord varelse lik Na'Vi folket, för att smälta in bland befolkningen. Jake lär sig hur de lever och hur man beter sig i deras värld. Frågan är om människorna har något att erbjuda Na'Vi folket och om Jake kommer lyckas med sitt uppdrag.

Handlingen - håller den?
Det tycker jag absolut att den gör. Det är en rörande och episk berättelse. Det är något som skulle kunna hända i verkligheten och det ställs också upp många moraliska frågeställningar; som vad man har rätt att göra, och om målet berättigar medlen. Vilka är människorna att leka gud och bestämma över ödet för folket på en främmande planet? Jake ställs också inför ett annat problem, nämligen att han tvingas välja sida. Det är upp till honom och ingen annan att välja vilket som är hans liv och vem han vill vara i framtiden - oavsett vem han har varit förut.

Filmen är väldigt spännande och underhållande rakt igenom. Trots att den är drygt två timmar och 40 minuter så blir den aldrig tråkig eller ointressant. Många filmer som är så långa kan kännas lite sega och ofta känner man att de hade kunnat kortats ned, men så var inte fallet för Avatar.

Vad gäller karaktärerna i filmen så saknar jag att få lära känna dem på ett lite djupare plan. Det är egentligen bara Jake Sully som vi får lära känna förhållandevis väl, men inte ens han vet vi egentligen mycket om bortsett ifrån att han har varit en marinsoldat och att han skadat sig och blivit rullstolsbunden. Vi får egentligen inte veta mycket om hur han är som person innan han kommer till Pandora, och vi får lära känna honom genom hans handlingar istället. Neytiri får vi lära känna genom den tid hon spenderar med Jake och allt de upplever tillsammans. Man får dock en känsla av att hon har en komplex personlighet och den hade kanske kunnat exploateras lite mer. På något sätt så känns det ändå som att det inte gör så mycket att de övriga karaktärerna är lite ytliga. Överste Miles Quaritch är en råbarkad militär med som enda uppgift att lyckas med sitt uppdrag, och om Na'Vi folket är i vägen så kommer han till varje pris att försöka förgöra dem. Dr. Grace Augustine är hans raka motsats - hon är en vetenskapsman som vill lära känna naturen, folket och deras seder och försöka medla med dem och se till så att båda parter kan vinna något. Hon vill försöka undvika alla våldshandlingar.

Fotot och effekterna
Jag kan tänka mig att många går och ser den här filmen nästan enbart pga. dess häftiga effekter, och detta med all rätt. Avatar är revolutionerande på så sätt att den använder en ny teknik som är utformad av James Cameron, tillsammans med en teknik utformad av Peter Jackson. Jag kommer inte att gå in närmare på detta, men filmen har många spektakulära effekter. Filmen är extremt snyggt gjord och det utspelar sig i vackra miljöer med intressanta varelser och färgstarka växter. Färgerna som har används gör att allt ser väldigt snyggt ut, som i en sagovärld, och tack vare 3D-tekniken också känns väldigt verkligt. Det känns verkligen som att man är en del av filmen, som att man är med i storyn. Det är verkligen en upplevelse utöver det vanliga att se den här filmen, och det är värt det enbart pga. de fantastiska effekterna och filmens snygga foto. Att sedan storyn också håller är ett stort plus som gör att filmen verkligen tillhör den grupp av filmer som man kommer att komma ihåg år efter år.

Jämförelse med andra filmer
Man märker verkligen att det är James Cameron som ligger bakom filmen, då den är storslagen på ett sätt som får tankarna att vandra till Titanic. Avatar är verkligen en film av den klassen; ett mäktigt äventyr, en fantastisk upplevelse och en berättelse utöver det vanliga. Den hör till den kategorin filmer som; Gladiator, Braveheart, Titanic och The Lord of the Rings. Kanske kan den framförallt jämföras med The Lord of the Rings-filmerna, som också utspelar sig i vackra miljöer, skildrar en fantastisk berättelse och med väldigt unika varelser. Trots att den kan jämföras med den typen av filmer så är den ändå väldigt originell och inte lik något som någonsin har visats förut.

Slutkommentar
Jag tyckte att Avatar var en väldigt bra och komplett film. Den saknar egentligen inte mycket. Den är otroligt snygg, har massor av häftiga effekter, en intressant handling med moraliska frågeställningar. Den är också stundtals humoristisk. Den är spännande och mer underhållande än det mesta jag har sett. Det som hamnar i skymundan är som sagt karaktärerna och därigenom också skådespelarinsatserna. Dock är Avatar ingen sådan typ av film och det är helt naturligt att det blir så. Med det sagt tycker jag ändå att skådespeleriet också håller, det finns inte något direkt att klaga på och jag tycker att Sam Worthington som spelar huvudrollen är bra. Jag räknar med att få se mer av honom i framtiden. Sammanfattningsvis tycker jag att Avatar helt klart är årets bästa film.
Har ni inte sett den än, så gör det snarast!

Betyg: 86 av 100.