Luftslottet som sprängdes

Jag var och såg den tredje delen av Stieg Larssons milleniumserie på bio häromdagen.
Luftslottet som sprängdes var ungefär som jag trodde. Den fortsatte där Flickan som lekte med elden slutade och hade lite av den spänning i sig som vi fått se i de andra filmerna. Vad som förbryllar mig efter att ha sett filmen är dock att jag inte riktigt kan säga vad den handlar om egentligen. Den handlar om Lisbeth Salanders uppgörelse, och efter att ha sett de första två filmerna vill man givetvis veta hur det går, man vill se hur det slutar. Trots att den helt klart var sevärd och precis som de två första filmerna är ganska bra för att vara svensk film, känns den ändå lite seg och man hade absolut kunnat korta ned filmen från sina 147 minutrar till något i stil med 110 minuter.

Sammantaget får jag väl säga att jag inte tycker att den var lika bra som varken Män som hatar kvinnor eller Flickan som lekte med elden, men det är sällan man får se uppföljare som är bättre än sina föregångare.

Betyg: 65 av 100.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Måste säga att jag inte håller med, jag gillar denna film mest av hela triologin(men det kan ju bero på nicklas gustavssons otroliga insats) sen skulle jag vilja höra hur du tycker den står sig mot andra svenska filmer? i mina ögon iaf bättre än alla beck och wallander filmer jag tvingats se.

2009-12-09 @ 07:48:32
Postat av: Nick

Jag tycker att svensk film generellt sett inte står sig speciellt bra i förhållande till t.ex. amerikansk film. Dock finns det självklart vissa undantag. Några svenska filmer som jag verkligen tycker är riktigt bra är t.ex. Så som i himmelen och Tomten är far till alla barnen. Wallander har jag inte sett så mycket av faktiskt. Beckfilmerna har jag sett ganska många av och visst dom är underhållande och ganska bra, även om det känns som att de flesta av Beckfilmerna är ganska lika varandra.



Jag tycker att hela milleniumtrilogin är bra och att alla tre filmerna antagligen är bland de bästa svenska filmerna som gjorts på väldigt längre. Av nån anledning så tyckte jag bara att den första filmen var bäst, sedan den andra och till sist den tredje. Som trilogi håller den ändå hög klass och alla filmerna är absolut sevärda. Niclas insats var bra, det håller jag med om. =)

2009-12-09 @ 12:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0