Midnight Express

Jag såg precis filmen Midnight Express. Jag hade inte sett den förut, men hört att den skulle vara väldigt bra. Jag blev inte besviken. Filmen är från 1978 och handlar om en amerikan som är på semester i Turkiet. På flygplatsen i Istanbul, när han ska flyga hem till USA, blir han ertappad med att försöka smuggla ut 2 kg hasch ur landet. Han hamnar i ett turkiskt fängelse som är allt annat än humant. Han försöker med hjälp av sin advokat att på alla möjliga sätt komma ut ur fängelset, men det verkar bara återstå ett alternativ - att rymma...

Jag blir alltid lika glad när jag ser en film som är över 30 år gammal men ändå inte känns mer än 10 år gammal. Det är ett tecken på att det är en bra film som klarar "the test of time". Filmen är också baserad på boken Midnight Express, som skrevs av Billy Hayes och är en skildring av hans tid på ett turkiskt fängelse mellan 1970 och 1975. Det är alltid lättare att bli berörd av en film när den är baserad på en verklig historia. Tycker ni om fängelsefilmer så ska ni definitivt se den här!

Betyg: 80 av 100.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Har precis sett den!

Jag gillade den verkligen den kändes inte överdriven som fängelsefilmer ofta kan göra. Sen känns det skönt att alla länder inte daltar med sina fångar som vi i Sverige gör... Nu är de bara en av dina filmer kvar...

2010-01-01 @ 18:20:11
Postat av: Nick

Ja jag håller med. Och den kändes välspelad och äkta på något sätt. Han som spelar huvudrollen var trovärdig eller vad man ska säga. Kul också när en film fortfarande är så bra, 30 år efter att den gjorts.

2010-01-03 @ 02:28:13
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0