Nicks topp-100. Plats 95 - Die Hard

Actionfilmer kan vara underhållande att titta på men knappast något man kommer ihåg många år senare. De berör oftast inte och har inte någon djupare mening. Av den anledningen är det ganska svårt för en actionfilm att få ett bra betyg i min bok. Die Hard är däremot något utöver det vanliga. Den kom 1988 med Bruce Willis i huvudrollen som spelar polisen John McClane som kommer till L.A. för att spendera julen med sin fru, men hamnar mitt i ett gisslandrama när några terrorister har tagit över Nakatomi Plazabyggnaden och tagit alla i byggnaden gisslan. Det är upp till honom ensam att rädda dagen. Det här var en av de första riktigt stora filmerna i sin genre och den blev en otrolig succé.

Det är action när det är som bäst. Spännande, nagelbitande, fartfyllt och underhållande. Jag kan inte annat än älska den här filmen.

Betyg: 77 av 100.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

anekdot vet du vad die hard 3 heter på danska?

2009-12-11 @ 10:53:10
Postat av: Klas

Hur kan du ranka Die Hard före filmer som Top Gun????

2009-12-11 @ 12:42:57
Postat av: Nick

Lyckan, nej jag vet inte vad den heter på danska, vad heter den?



Klas, som sagt är det väldigt svårt att säga hur mycket bättre en film är än en annan, och båda de filmerna har jag gett samma betyg och att en kommer två platser före den andra är nog lite slump också. Det hade lika gärna kunnat vara tvärtom. Men menar du att du tycker att Top Gun är mycket bättre än Die Hard?

2009-12-11 @ 15:35:49
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Klas

Ja, du kan inte säga att att Die Hard är lika bra som Top Gun nu har jag allt förtroende för dina kunskaper inom film. Nu blir det granskning som janne skulle sagt

2009-12-11 @ 15:56:30
Postat av: Nick

Haha. Som du kommer märka sen så finns det inte så mycket actionfilmer på topp-100 listan. Die Hard är den bästa i den genren och därför förtjänade den att komma med. Lägg inte alltför stor vikt vid vilken plats olika filmer hamnar på utan mer vilka filmer som är med på listan överhuvudtaget.

2009-12-11 @ 16:02:54
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0