Snabba cash

Baserad på boken med samma namn som gjort stor succé. Den handlar om studenten JW, som går på handels och kör svart taxi vid sidan av för att försöka tjäna lite extra pengar. Han umgås med överklassen och försöker smälta in, trots att han är från Norrland, bor i en studentlägenhet och egentligen inte alls har gått om pengar. Han är ute efter de snabba cashen, för att kunna glömma sin bakgrund och leva som han vill. Han blir involverad i kriminella affärer för att försöka tjäna de snabba pengarna. Frågan är om han har tagit sig vatten över huvudet.

Jag blev väldigt imponerad av kvaliteten på den här filmen. Jag har sagt det förut men jag kan säga det igen, rent generellt så tycker jag att svenska filmer inte håller så hög klass internationellt sett. Självklart finns det undantag och då och då kommer det en riktigt bra svensk film. Den här var definitivt bland dem. Tillsammans med Män som hatar kvinnor så är det här den bästa svenska film jag sett på väldigt länge. Skådespeleriet är bra, regin är bra, hela filmen känns fantastiskt välgjord. Den är intressant från första sekunden till slutet. Det är spänning på hög nivå. Man får lära känna flera olika karaktärer och kan sympatisera med både JW och Mrado, trots att de på sätt och vis står på olika sidor. Det är fascinerande hur det på något sätt flyter ihop och det sedan kan vara svårt att avgöra vem som är på den goda respektive den onda sidan. Det här är en film som ni inte bör missa.

Betyg: 75 av 100.



Kommentarer
Postat av: Sussie

Denna film hade jag också velat sätt! Så den va värd att se iaf. 75/100 är det välgodkänt?

2009-12-13 @ 12:04:47
Postat av: Nick

Absolut, den var väldigt bra tycker jag. Jag tror att den har premiär den 15 januari, du borde definitivt gå och se den då. Men det är den enda av de tre som jag egentligen verkligen rekommenderar.

2009-12-13 @ 12:07:55
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Erik

Vad tycker du om skådespelar insatserna?

2009-12-13 @ 20:35:01
Postat av: Nick

Skådespelarinsatserna tycker jag var väldigt bra faktist. Alla spelade över förväntan.

2009-12-14 @ 07:36:23
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0