Summering av det gångna året

Året börjar nu lida mot sitt slut och jag tänkte att det därför skulle vara på sin plats med en summering av det gångna året. Jag tänkte lista årets bästa filmer, årets sämsta filmer, årets besvikelser och lite annat.

Jag har sett närmare 300 filmer i år, men de flesta av dem är "gamla" filmer - vissa som jag sett flera gånger innan och vissa som jag sett för första gången. Jag har ju försökt att ta mig igenom så många "gamla klassiker" som möjligt i år. Även om det är filmer som jag har sett innan så kan det vara så att jag inte sett en specifik film på tio år och då är det svårt att sätta ett rättvist betyg utan att se om den.Trots att jag sett flest gamla filmer så har jag även hunnit med en hel del nya filmer, som kommit under år 2009. Jag har sett ca: 60 filmer från 2009 under året. Överlag måste jag säga att jag är ganska besviken på filmerna som kommit i år - det har uppriktigt sagt varit mest skräp. Några av de filmer som jag listar nedan som årets sämsta ligger till och med i den absoluta toppen på min lista över tidernas sämsta filmer.


Årets sämsta filmer

1. Jennifer's Body (Megan Fox och Amanda Seyfried i huvudrollerna)
Det finns inte ord för hur dålig den här filmen är. Tyvärr så är Amanda Seyfried ganska bra i den. Jag säger tyvärr eftersom det känns som ett slöseri med hennes talang i en så dålig film. Ett fruktansvärt dålig och löjligt manus tillsammans med Megan Fox's pinsamma insats gör filmen tilll årets sämsta.

2. Transformers: Revenge of the Fallen (Regisserad av Michael Bay, Shia Labeouf och Megan Fox i huvudrollerna)
Jag tyckte verkligen om den första Transformersfilmen, därför blev jag väldigt besviken över att uppföljaren var så pass dålig. Jag har hört många säga att de gillade den här filmen, men jag förstår det verkligen inte. Det känns som väldigt många gillar uppföljare till filmer de gillar, oavsett hur dålig uppföljaren egentligen är. Uppföljaren till Twilight är ett utmärkt exempel. New Moon var inte alls i närheten av lika bra som Twilight enligt min uppfattning, men trots det så älskar alla fansen den. Det är nog lätt att tro att jag har något emot Megan Fox eftersom två av hennes filmer tillhör årets två sämsta, men så är det faktiskt inte. Tyvärr har hon väl bara valt att göra "fel" filmer så att säga.

3. Bride Wars (Kate Hudson och Anne Hathaway i huvudrollerna)
Det här var första gången på väldigt länge som jag somnade medan jag var på bio, vid upprepade tillfällen. Jag hade verkligen svårt att hålla mig vaken genom denna pinsamt dåliga film. Om ni undrar varför jag såg den här filmen på bio så var det inte jag som valde den, det var sällskapet. (Sista gången jag låter en tjej välja film :-P)

4. Old Dogs (Robin Williams och John Travolta i huvudrollerna)
Om ni vill läsa mer om denna film så har jag recenserat den tidigare i bloggen, i samband med Lucia Movie Night.

Dessa fyra filmer står i en klass för sig i år.


Årets besvikelser

Dessa är filmer som jag hade förväntat mig mer av och som jag blev besviken på, utan någon inbördes ordning.

Public Enemies
Jag hade väldigt höga förväntningar på den här filmen och tyvärr infriades de inte. Den är regisserad av Michael Mann (som bl.a. gjort Heat - en av mina favoritfilmer) och har Johnny Depp, Christian Bale och Marion Cotillard i huvudrollerna. Med en så stark roll-lista och en så pass bra regissör så kunde det bli hur bra som helst, men det blev det alltså inte. Jag tycker fortfarande att det blev en helt okej film. Den är helt klart sevärd, men bara inte så bra som jag trodde att den skulle göra. Att den ändå kommer ganska högt på min lista över årets bästa filmer är nog mer ett tecken på hur få riktigt bra filmer det kom i år än på hur bra jag tycker att Public Enemies är - tyvärr.
Det positiva man kan säga om filmen är att den är väldigt snygg, fotot är extremt snyggt och den är väldigt annorlunda jämfört med de flesta andra filmer. Det är en väldigt cool färgsättning och tillsammans med filmens tempo, klippningar och olika vinklar blir det snyggt på något sätt. Detta tillsammans med bra skådespelarinsatser gör det till en okej film. Det som saknas är att få veta mer om Dillinger's (huvudpersonen, spelad av Depp) bakgrund och hur han har blivit den han är. Dessutom är handlingen kanske lite bristfällig, utan någon djupare mening eller budskap.

The Boat That Rocked
Det var en väldig uppståndelse kring den här filmen och den marknadsfördes ordentligt. Med tanke på att den regisserades av Richard Curtis, som gjorde Love Actually, och med en stark roll-lista så förväntade man sig en fantastiskt rolig komedi. Jag blev väldigt besviken och tyckte inte alls att den var speciellt bra.


2012
Jag vet inte om det finns någon film som har marknadsförts så ivrigt och så långt i förväg och som man har väntat på och längtat efter så mycket (bortsett från Avatar) som just 2012. Det var verkligen en stor uppståndelse och jag gick till föreställningen med höga förväntningar. De infriades tyvärr inte alls. Trots att det var häftiga effekter och en mäktig film av typen Independence Day och Armageddon så var den tyvärr inte mycket mer än sevärd.


Vilka filmer blev jag då positivt överraskad av?

Först och främst Avatar - och detta trots att jag hade ganska höga förväntningar på filmen. Sedan finns det några filmer som jag knappt hade hört talas om innan men som verkligen imponerade på mig och berörde. Det var t.ex:
The Blind Side, Last Chance Harvey och Personal Effects. Det är filmer som jag verkligen tycker att ni ska se.


Årets bästa filmer

1. Avatar
2. Inglourious Basterds
3. The Hangover
4. The Blind Side
5. Män som hatar kvinnor
6. (500) Days of Summer
7. Public Enemies
8. He's Just Not That Into You
9. Last Chance Harvey
10.Personal Effects
11.Harry Potter 6
12.Crossing Over
13.Angels & Demons
14.Zombieland
15.Watchmen
16.Flickan som lekte med elden
17.2012
18.Spread (L.A. Gigolo)
19.Funny People
20.The Uninvited
21.Luftslottet som sprängdes
22.Star Trek
23.Duplicity
24.The Taking of Pelham 123
25.Knowing
1. Avatar
2. Inglourious Basterds
3. The Hangover
4. The Blind Side
5. Män som hatar kvinnor
6. (500) Days of Summer
7. Public Enemies
8. He's Just Not That Into You
9. Last Chance Harvey
10. Personal Effects
11. Harry Potter and the Half Blood Prince
12. Crossing Over
13. Angels & Demons
14. Zombieland
15. Watchmen
16. Flickan som lekte med elden
17. 2012
18. Spread (L.A. Gigolo)
19. Funny People
20. The Uninvited
21. Luftslottet som sprängdes
22. Star Trek
23. Duplicity
24. The Taking of Pelham 123
25. Knowing


En film som definitivt skulle hamnat bland topp-5 i år är Snabba Cash, men eftersom den inte har premiär förrän i januari så räknas den ju till nästa år. Annars har det faktiskt varit ett bra år för svensk film, och som ni kan se så kommer alla tre filmerna från Stieg Larssons Milleniumserie med bland årets 25 bästa filmer, vilket är ganska imponerande.

Annars är kvaliteten på årets filmer ändå en liten besvikelse överlag. Endast en film (Avatar) tar sig in på min topp-100 lista. Inglourious Basterds hamnar precis utanför. Hangover är dock en riktigt bra komedi som hamnar i samma kategori som några av mina favoritkomedier: Old School, Wedding Crashers, Zoolander, Starsky & Hutch m.fl.


Till slut vill jag bara önska god fortsättning på er alla! Lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om årets filmer.

Kommentarer
Postat av: Lyckan

Bra lista!

Jag skulle höjt platsen på star trek och watchmen, men sen har jag ju inte sett alla filmerna på listan heller... Skulle du rekomendera The Blind Side till en kille som mig?

2009-12-29 @ 18:57:00
Postat av: Nick

Ja jag skulle definitivt rekommendera den. Jag älskar när man ser en film som man inte förväntar sig något alls av och den visar sig vara riktigt bra.



Vilka filmer har du inte sett? Antar att du kanske inte sett Last Chance Harvey, Personal Effects och Crossing Over... de var bra alla tre tycker jag.



En film som jag inte sett än som mycket väl kan komma in på listan är bröderna Cohens A Serious Man. Jag ska se den imorgon så får väl lägga in den ifall den visar sig vara bra.

2009-12-29 @ 21:24:26
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Lyckan

de du nämde och följande: (500) Days of Summer, Angels & Demons och 17-25 med undantag för Star trek o luftslottet, men den enda som verkligen känns att jag missat är Avatar, nu ska jag ta o kolla på farväl las vegas, ha de bra mannen!

2009-12-29 @ 21:39:20
Postat av: Nick

(500) Days of Summer borde du se också. =) Hoppas du gillar Leaving Las Vegas. Säg till sen vad du tyckte.

2009-12-30 @ 01:47:41
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Anton

buuu

The boat that rocked va ju hur bra som helst!



håller inte med din lista heller :(



upp med star trek o watchmen. the blindside va bra, men inte årets fjärde bästa film ;)

2009-12-30 @ 04:02:13
Postat av: Lyckan

Leaving Las Vegas var ju en underbar skön festfilm, jag blev på jättebra humör och hade ett stort leende när jag gick och la mig... Eller inte...



Den va riktigt bra kul att se mr Cage göra en annorlunda roll än den han brukar ha, tjejen va oxå bra och manus och regi var guld, allt i allt en riktigt bra film.



Den fick mig att känna lite som när jag såg Requim for a dream, har du sett den?

2009-12-30 @ 08:54:41
Postat av: Nick

Haha Anton.. Vilka filmer var bättre än The Blind Side då? Förutom de jag satt före och isåfall Watchmen och Star Trek om man nu tycker det..?



Lyckan, kul att du gillade den. Den är ju deprimerande, men man måste ju se såna filmer också ibland.. Det var sjukt länge sen jag såg requim for a dream, så jag ska skriva upp den på min "se om"-lista. =)

2009-12-30 @ 13:15:58
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: T

Såg The Blind Side i veckan och blev verkligen riktigt positivt överraskad. Varför har man inte hört mer om den filmen? Tyckte den var väldigt bra faktiskt.

Håller med det mesta på din lista men kanske inte allt, men man kan ju inte ha exakt samma smak =)

2010-01-01 @ 15:34:34
Postat av: Nick

Ja du, jag vet faktiskt inte varför man inte hört mer. Sandra Bullock har t.ex. blivit Golden Globe-nominerad för sin roll. Dessutom så av de filmer som går på bio i USA nu så har den spelat in överlägset mest förutom Avatar, och inte så långt efter faktiskt. Riktigt fin film. Håller med om att det är konstigt att man inte hört mer om den i Sverige. Jag tror inte ens att den gått på bio här och det är ganska sjukt...

2010-01-02 @ 17:28:32
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Jörgen

Var är Gudfadern?

2010-01-04 @ 09:35:04
Postat av: Nick

Gudfadern...? Den kom väl inte under 2009, eller? :-P

Det där är en lista över årets (2009) bästa filmer. Jag kan däremot säga att Gudfadern finns med på min lista över de bästa filmerna genom tiderna.

2010-01-04 @ 12:08:03
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0