Topp-100 listan

Min topp-100 lista är ganska klar i den meningen att jag vet vilka 100 filmer som är med på listan. Den här listan är däremot inte helt komplett eftersom jag såklart inte har sett alla filmer som gjorts, och det är möjligt att jag skulle tycka att någon film som jag inte sett var tillräckligt bra för att komma med. Jag vet tom några filmer som jag tror skulle platsa på listan, men eftersom jag inte har sett dem än så kan jag ju inte ge dem något betyg. Några av dessa filmer, som jag får reservera mig för att anledningen till att de inte är med är helt enkelt för att jag faktiskt inte har sett dem än:

Schindler's List
Citizen Kane
The Good, The Bad, The Ugly
2001: A Space Oddysey
A Clockwork Orange
Casablanca
Leon
Once Upon A Time in America
Pan's Labyrinth
There Will Be Blood

Jag vet att det är sjukt pinsamt att jag inte sett dessa klassiker ännu. De översta tre har jag tom på dvd, så jag kommer att titta på dem snart. Förklaringen är väl bara att det helt enkelt inte har blivit av än. Det har varit så sjukt många andra filmer som jag velat se och som har hamnat lite högre på prioriteringslistan. Sedan finns det även några filmer som jag har sett, men som det var så länge sen jag såg så att jag inte kommer ihåg tillräckligt mycket för att kunna sätta ett rättvist betyg. Några av dessa filmer, som säkert skulle kunna komma med på listan är:

City of God
Amelie från Montmairtre
Glory
Gone With The Wind
The Green Mile
Jaws

Förutom dessa filmer tror jag dock att jag har betygsatt de flesta kända filmerna, och alltså valt ut de 100 jag tycker är bäst av dessa.

Ett annat problem som kan uppstå är t.ex. som nu när jag precis såg en film jag inte hade sett innan - Midnight Express - och tyckte att den var så pass bra att den kommer platsa på topp-100 listan. Det blir lite knepigt, men jag har gått igenom listan och flyttat ner en film som jag trots allt inte riktigt tyckte platsade, så det löser sig.

Jag hoppas att jag har fått några trogna läsare som gillar bloggen och kommer att följa den. Förresten, av de filmer jag skrev ovan att jag inte hade sett än, vilken/vilka tycker ni att jag borde prioritera att se först?


Kommentarer
Postat av: Lyckan

Nick jag vill kolla på City of god med dig!

Det är den högst rankade imdbfilm som jag inte sett, kan vi inte ha en filmkväll?

Som Kubrickfan så tycker jag du bör se dem filmerna snabbt, har allt som kommit på dvd av han om du vill låna, finns en fin doldis som du kan låna av han oxå the killing!

Bra jobbat med bloggen! I love it!

2009-12-12 @ 06:59:32
Postat av: Nick

Absolut, vi kan kolla på City of God någon kväll, vore jättekul. Jag vill verkligen se om den snart, har bara sett den en gång och det var sjukt länge sen. Vi får höras om det. Ja vore kul att få låna Kubrickfilmerna också. =)

2009-12-12 @ 17:23:35
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0