The Ghost Writer

Regi: Roman Polanski
Skådespelare: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams
År: 2010
Längd: 2 h 7 m
Genre: Thriller (mystery/drama)

Plot
En spökskrivare anställs för att slutgöra arbetet med den f.d. brittiske premiärministern Adam Lang's (Brosnan) memoarer. The Ghost (McGregor), som han kallas i filmen, åker till ön där Lang har sitt residens och påbörjar sitt arbete. Under arbetets gång upptäcker han något som får honom att tvivla på sitt val att tacka ja till uppdraget och som kanske även kan sätta hans eget liv på spel.

Recension
Det märks väldigt tydligt att det är Polanski som har regisserat den här filmen på det sättet att den har en mystisk stämning över sig. Genom hela filmen så är det någon form av mystik som man inte riktigt kan ta på men som bidrar till att öka spänningen. Det är lätt att dra paralleller till Polanski's film The Ninth Gate (1999). Jag tycker dock att The Ghost Writer är bättre. Filmens handling utvecklas på ett bra sätt genom att det hela tiden finns någon fråga som man vill ha svar på. Det dyker hela tiden upp nya saker, vi kan kalla det för ledtrådar, som får en att börja misstänka olika saker och gissa sig till svaren på alla gåtor, men egentligen så vet man ingenting. Det finns en stor mystik kring Adam Lang och det liv han har levt, men man får reda på väldigt lite vilket gör att man blir nyfiken och vill veta mer. På det sättet blir filmen aldrig tråkig utan man håller intresset uppe genom hela filmen. Detta åstadkoms självklart också av de utmärkta skådespeleriet av framförallt Ewan McGregor och Pierce Brosnan. Brosnan passar för övrigt som handen i handsken som den f.d. premiärministern Adam Lang. The Ghost Writer har även ett snyggt foto och bra musik. En spännande, underhållande, intressant film som inte bör missas.


Betyg: 7.5 av 10.





Vill slå ett slag för möjligheten att kommentera mina inlägg också. Det är alltid kul att få höra vad andra tycker. Har ni sett filmen? Tyckte ni att den var bra? Har ni inte sett den? Funderar ni på att se den? Har ni några frågor om filmen? Vill ni rekommendera någon liknande film? Har ni några synpunkter på sättet jag skriver om filmerna? Något jag kan göra bättre? All feedback är bra feedback. Det har varit väldigt dåligt med kommentarer på senaste tiden och jag uppmuntrar därför nu till fler kommentarer!

Kommentarer
Postat av: Lyckan

Jag har inte sett den här men gillar ninth gate som du nämner är sämre så då kanske jag gillar den här oxå... Ser proffsigt ut som du gjort nu med rubriker och info om filmen, keep up the good work!

2010-04-20 @ 09:22:59
Postat av: Nick

Tack ska du ha! Jag tyckte också att det blev lite tydligare och mer lättöverskådligt. Ja, jag tror nog att du gillar den här om du gillade the ninth gate. =)

2010-04-20 @ 20:20:17
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0