Nicks topp-100. Plats 75 - Memento

Guy Pearce spelar Leonard, en man som lider av korttids-minnesförlust. Det sista han kommer ihåg är att hans fru blivit mördad, och han är fast besluten att försöka hitta mördaren. Eftersom han är oförmögen att skaffa sig nya minnen så använder han sig av olika anteckningar och till och med tatueringar på sin egen kropp för att komma ihåg saker. Christopher Nolan (Insomnia, The Prestige, Batman Begins, The Dark Knight) står för regin.

Memento är verkligen en annorlunda film, på ett bra sätt. Den kan verka ganska rörig och det hoppas väldigt mycket fram och tillbaka i tiden. Filmen följer med andra ord inte en rak tidslinje. Det görs för att man ska få en inblick i hur mycket och vad Leonard kommer ihåg, och allteftersom berättelsen fortgår kommer han ihåg mer och mer och man får då se ännu längre tillbaka i tiden och förstår därigenom mer och mer om honom. Detta utförs på ett mycket elegant sätt och gör Memento lika fantastisk som den är unik.





Kommentarer
Postat av: Lyckan

Den här filmen älskar jag!

Men jag har aldrig tänkt på att man få se längre och längre och detta är pga att han minns mer. Måste de om den helt enkelt, visste du att den gick att se "oklippt"(dvs i rak tidslinje) i USA, dom klara kanske inte av hoppiga filmer lika bra ;)

2010-01-03 @ 20:05:06
Postat av: Nick

Ja se definitivt om den. Det är en sån film som man måste se åtminstone två gånger tror jag, och som kanske tom. är bättre andra gången. Jag visste faktiskt inte att man kunde se den på det sättet i USA haha, det skulle va kul att se den så faktiskt och se hur den är då.

2010-01-03 @ 21:35:42
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Lyckan

Jag har iofs sätt den tre gånger men inte tänkt på det sättet helt enkelt

2010-01-04 @ 12:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0