Sherlock Holmes

Jag var och såg Guy Ritchie's nya film - Sherlock Holmes - igår. Robert Downey Jr. spelar titel-rollen och Jude Law spelar Dr. Watson. I övriga roller ser vi bl.a. Rachel McAdams och Mark Strong. Jag vill inte avslöja för mycket om filmen och det känns svårt att beskriva vad den handlar om utan att göra det, så ni får helt enkelt se den själva först. Jag antar att alla har hört talas om Sherlock Holmes. Filmen centrerar runt hans karaktär - en mästerdetektiv som har ett öga för detaljer. Mer än så behöver egentligen inte sägas.

Vi som gillar Guy Ritchie har sett filmer som Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch och Rock'n'Rolla. Sherlock Holmes var inte riktigt samma typ av film som ovanstående, och heller inte lika bra. Den var snygg med ett par slagsmåls-scener som var ganska originella och häftiga. Robert Downey Jr. är som gjord för att spela Sherlock Holmes och han är underbar att titta på och hans kommentarer är ofta njutbara. Själva storyn känns dock lite tunn och påminner om en dålig Bond-film. I min bok räcker det inte bara med en skön karaktär spelad av en bra skådespelare för att det ska vara en riktigt bra film. Att filmen sedan ska vara rolig går inte riktigt hem. Visst, till och från är den rolig, men det är inte en komedi rakt igenom och inte heller en ren action-thriller. För mig funkar det inte riktigt. Jag hade hellre sett en ren action-thriller i stil med Public Enemies.


Betyg: 69 av 100.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Rock'n'Rolla har jag missat, är den bra?

2010-01-05 @ 21:57:56
Postat av: Nick

Ja det tycker jag, absolut. Det är väldigt lik Lock, Stock och Snatch, och är inte mycket sämre skulle jag säga.

2010-01-06 @ 01:47:39
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Lyckan

Nu har jag sett även denna... En typisk trea! Inte så dålig att man stänger av men inget utöver det vanliga...

2010-10-02 @ 23:53:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0