The Twilight Saga: Eclipse

Regi: David Slade
Skådespelare: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner m.fl.
År: 2010
Längd: 2 h 4 m
Genre: Fantasy, Romance, Thriller


Eclipse är (som alla säkert vet) ytterligare en uppföljare i Twilight-serien, baserad på succéböckerna av Stephenie Meyer. Eclipse är den tredje filmen i serien (efter Twilight och New Moon). För er som ännu inte har sett dessa filmer rekommenderar jag er att göra det innan ni ser den här.

Plot
Filmen tar vid där den förra slutade. Bella närmar sig skolavslutningen och samtidigt som hon har svårt att bestämma sig för om hon vill ha Edward eller Jacob verkar det som att någon håller på att rusta upp en armé av nyfödda vampyrer och Bella kan vara i fara.

Recension
För det första måste jag säga att det är synd att en "filmserie" som den här, med så mycket potential att kunna bli hur bra som helst, inte riktigt håller måttet. Visst, filmerna är hyfsat underhållande men mycket mer är det inte. Jag tyckte att första filmen var bäst för då fanns det lite mystik, allt var nytt och spännande, handlingen var ganska bra och skådespeleriet också. Sen när andra filmen kom så hade alla förväntningar på den och jag tycker verkligen inte att den levde upp till förväntningarna. Helt plötsligt handlar det bara om ett triangeldrama mellan Bella-Edward-Jacob och inte så mycket om vampyrer, varulvar och annat spännande egentligen. Men det fanns ändå en del spänning: varulvarna introducerades i den filmen och det hände en hel del annat också. Sen kommer den tredje filmen och man tycker att nu borde det väl bara kunna bli bättre? Det borde bli ännu fler häftiga effekter, ännu mer spänning och ännu mer storslaget. Tyvärr så måste jag säga att jag hittills har blivit mest besviken över den tredje filmen; Eclipse.

Filmen är förhållandevis underhållande, men det handlar fortfarande bara om Bella-Ewdard-Jacob och antagligen ännu mer än i förra filmen. Det är bara där allt fokus ligger och allt det andra känns bara mesigt. I andra filmen så kände man ändå att man rycktes med och var uppriktigt orolig för hur det skulle gå för Bella. I Eclipse blir det knappt spännande. Det är bara väntan inför "den stora slutstriden" som ska komma, men när den väl kommer så är det bara platt fall. Utan att avslöja något så kan jag bara säga att det var mesigt halvdant. Filmen imponerar inte för fem öre men får ändå 5 av 10 för att den är någorlunda underhållande.


Betyg: 5 av 10.





Kommentarer
Postat av: Oskar Lindgren

Hoppas att du såg på filmen i strikt undersökande syfte som filmrecensent och inte njöt något på privat plan. Den andra ursäkten skulle kunna vara om du gick dit med en tjej som du hade chans att komma innanför trosorna på. Annars är det bara gay tyvärr...

2010-07-22 @ 10:08:49
Postat av: Nick

hahahaha. skönaste kommentaren på länge. Får väl dock erkänna att jag såg den delvis i eget underhållningssyfte och delvis i undersökande syfte som filmrecensent. =)

2010-07-30 @ 20:10:59
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Av mig får den 9 av 10. Eftersom att det är en tjejfilm så tycker jag inte att du ska kommentera den. Det är klart att det handlar mer och mer om triangeldramat mellan Bella, Edward och Jacob eftersom att det är det böckerna går ut på. En tonårstjej som gillar två killar och måste välja vem hon vill vara med...

Om du läste böckerna istället för att bara kolla på filmerna så kanske du skulle förstå bättre.

Vampyr/varulvs-grejen är egentligen bara där för att hennes val ska bli svårare och det blir intressantare än om hon bara skulle välja mellan två vanliga killar. :p

Och tjejer som läser dom här böckerna är inte så intresserade av fighterna så det är därför det inte är så mycket av den varan. Vill du ser mer sånt rekommenderar jag att du ser en annan film och inte klagar på twilight.

2010-09-22 @ 22:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0