The Hurt Locker

Nu har jag äntligen fått se den senaste Oscarsgalans vinnare för bästa film, The Hurt Locker, som även fick Oscar för bästa regi, bästa orginalmanus, bästa klippning, bästa ljud och bästa ljudklippning. Sex statyetter gjorde filmen till galans stora vinnare.

The Hurt Locker handlar om Irakkriget och om soldaternas situation. Det är en väldigt intensiv film och man får följa en grupp soldater väldigt nära under deras olika uppdrag som för det mesta består av att desarmera bomber. Det är en väldigt orginell film och den har inte riktigt någon röd tråd, bortsett från de personer som filmen centrerar runt. Detta gör dock ingenting utan verkar snarare till filmens fördel eftersom den därigenom känns väldigt äkta genom intensiteten och de olika snabba, ibland skakiga kameravinklarna m.m.

The Hurt Locker är en snygg, intressant och aktuell skildring av Irakkriget som förtjänar uppmärksamhet. Filmen är intressant rakt igenom och skådespeleriet håller hög klass. Jeremy Renner presterar bra i huvudrollen och blev Oscarsnominerad för sin insats. Det är en film som man inte borde missa och jag rekommenderar den starkt.


Betyg: 8 av 10.




Kommentarer
Postat av: Lyckan

Så... Tycker du den förtjänar alla Oscars eller skulle du vilja delat ut någon annorlunda?

2010-03-16 @ 20:05:15
Postat av: Nick

Den förtjänar antagligen för bästa klippning, bästa ljud och bästa ljudklippning. Sen om den förtjänar för bästa film är tveksamt eftersom jag ändå tycker att Avatar är en bättre film, men The Hurt Locker är väl mer en sån typ av film som de vill ge priset till.. Jag skulle nog ändå ge det till Avatar. Bästa regi skulle jag ge till James Cameron eftersom det är ett sånt stort projekt med en sån film som Avatar och att han gjort allt så sjukt bra. Bästa orginalmanus skulle jag gett till Tarantino för Basterds...

2010-03-17 @ 00:11:06
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0