Iron Man 2

Regi: Jon Favreau
Skådespelare: Robert Downey Jr., Don Cheadle, Gwyneth Paltrow, Mickey Rourke, Scarlett Johansson
År: 2010
Längd: 2 h 4 m
Genre: Action

Plot
Världen är medveten om Tony Stark's (Downey) alter ego, Iron Man, och Stark har press på sig från såväl regeringen, pressen och allmänheten. Regeringen vill att han ska dela med sig av sin nya teknik i form av "Iron Man-dräkten" så att den kan användas som ett vapen inom armén. Samtidigt skaffar sig Stark nya fiender varav en ryss vid namn Ivan Vanko (Rourke). Samtidigt måste Stark kämpa mot problem med sin egen hälsa.

Recension
Efter att ha sett Iron Man visste man ungefär vad man hade att vänta sig i denna uppföljare. Jon Favreau har åter stått för regin och Robert Downey Jr. spelar återigen titelrollen. Med andra ord bör filmen vara i ungefär samma klass som sin föregångare. Vad man kan förvänta sig är måhända lite häftigare specialeffekter och lite mer action. Lever den upp till förväntningarna? Nja, kanske inte helt och hållet, men den är ungefär lika bra som ettan. Downey är perfekt i huvudrollen och han är underbar att se. Även Cheadle, Johansson, Paltrow och Rourke spelar bra. Skådespelarprestationerna i den här filmen kommer nog att underskattas en del eftersom dem är långt mycket bättre än filmen i sig. Det var antagligen det positivaste med filmen. Vad gäller specialeffekterna så är de godkända men inte direkt fantastiska. Det bjuds på en hel del bra action och man håller intresset uppe, men vissa scener hade kunnat varit lite mer utdragna (ibland känns det som att det är för "lätt" för Iron Man). På det hela taget en klart sevärd film och en värdig uppföljare.


Betyg: 6.5 av 10.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Denna vill jag se! Mest för att jag är så sjukt taggad inför the Avengers! men jag har inte sett hulken med Edvard Norton ännu heller. captain america och thor är ju oså innan(alla är som en lång introduktion) som jag har hört det.

2010-05-17 @ 15:27:41
URL: http://mikaellyck.blogg.se/
Postat av: Lyckan

Nu har jag sett den här, jag håller med om att det bitvis känns "för" lätt för iron man men jag gillar ändå filmen skarpt och att den va över mina förväntningar

2010-09-13 @ 17:13:58
Postat av: Nick

Ja du har rätt den var faktiskt bättre än vad man förväntade sig. Värd att se om.

2010-09-14 @ 19:04:42
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0