Due Date (2010)




Betyg: 6 av 10.





Regi: Todd Phillips
Manus: Alan R. Cohen och Alan Freedland
Skådespelare: Robert Downey Jr., Zach Galifianakis, Michelle Monaghan
År: 2010
Längd: 100 min
Genre: Komedi


Handling
Peter Highman (Robert Downey Jr.) blir efter en incident på ett flygplan strax innan avgång avstängd från all lufttrafik, och för att hinna hem till Los Angeles i tid till sin sons födelse tvingas han lifta med Ethan Trembley (Zach Galifianakis), en medpassagerare från planet och anledningen till att han blev utkastad och avstängd från lufttrafiken. Tillsammans börjar de en road-trip fylld med oväntade överraskningar.

Recension
Det jag gillar med Due Date (till skillnad från t.ex. The Other Guys) är att den är originell. Den är inte en exakt upprepning av en film som redan gjorts (även om det har gjorts filmer som bygger på konceptet Road-trip ett otal gånger). Det originella består främst i Robert Downey Jr. och hans tolkning av Peter Highman. Downey Jr. brukar vanligtvis inte medverka i komedier och det är just det som gör det så roligt. En bra skådespelare som gör något man inte är van att se. Jag tycker att han var mycket roligare än Mark Wahlberg i The Other Guys t.ex. Downey Jr. är klockren och varenda kommentar han levererar gör han med bravur och det är en fröjd att se honom i den här filmen. Zach Galifianakis å andra sidan är mest påfrestande. Han var fantastiskt rolig i The Hangover, men det känns som att han bara har "en växel" eller en karaktär han kan spela och man är redan trött på honom. Det fungerade i The Hangover men i Due Date blir det mest jobbigt. Han är stundtals rolig men det är Downey Jr. som gör filmen värd att se. I övrigt så är det en godkänd komedi men tyvärr fattas det något för att den verkligen ska imponera. Underhållande och värd att se (en gång).


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Inte sett filmen själv men har hört folk påstå att denna är väldigt lik baksmällan (Sämre förvisso). Medans du tycker den är orginell. Hur bemöter du dessa åsikter? =)

2010-11-12 @ 02:22:02
Postat av: Nick

Inte alls lik baksmällan, så bemöter jag dessa åsikter. Sjukt olik t.o.m. En helt annan film.

2010-11-12 @ 13:15:52
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Snyggt =) Får se själv och se vad jag tycker :)

2010-11-13 @ 02:50:11
Postat av: Mikael

Har nu sett den, blev jättebesviken, jag älskade baksmällan och den här kändes mest tråkig, skrattade till några gånger men inte tillräckligt med tanke på att det är en komedi.

2011-02-23 @ 23:19:25
Postat av: Nick

Jag förstår det, det blev jag också. Inte alls speciellt bra och när jag tänker efter nu så var 6/10 antagligen för generöst.

2011-02-28 @ 06:27:19
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0