Machete (2010)




Betyg: 6.5 av 10.





Regi: Robert Rodriguez och Ethan Maniquis
Manus: Robert Rodriguez och Álvaro Rodríguez
Skådespelare: Danny Trejo, Robert De Niro, Jessica Alba, Steven Seagal, Michelle Rodriguez m.fl.
År: 2010
Längd: 105 min
Genre: Action/Comedy


Handling
Danny Trejo spelar Machete Cortez, en ex-Federale (Mexikansk Federal Polis) som får i uppdrag  att mörda Senatorn John McLaughlin (Robert De Niro). Han upptäcker dessvärre att han blivit lurad och planerar en hämnd mot sin uppdragsgivare.

Recension
Efter att ha medverkat i omkring 200 olika filmer och serier, 66 år gammal, har Danny Trejo äntligen fått sin första huvudroll. Han är inte den typ av skådespelare som passar i en huvudroll, men i den här filmen har han fått en roll som är som klippt och skuren för honom. Filmen är för övrigt fylld med talang i form av Robert De Niro, Jessica Alba, Michelle Rodriguez m.fl. Alla är bra i sina roller, t.o.m. Steven Seagal är riktigt rolig, men det är nog De Niro som imponerar mest med en fantastisk tolking av Senator McLoughlin.

Machete är en extremt våldsam och grafisk film. Det är avhuggna armar, blod som sprutar osv. i mängder. Vissa uppskattar antagligen inte den typen av film, och det är fullt förståeligt. Jag är själv inte så mycket för filmer av denna typ med överdriven action och våld - utan någon egentlig poäng och oftast med en riktigt usel story. När det gäller Machete blev jag dock glatt överraskad. Anledningen till att jag gick och såg den var bl.a. att det var Robert Rodriguez som har regisserat (som gjort en del intressanta filmer som t.ex. Sin City och en del projekt tillsammans med Quentin Tarantino som jag älskar), att det var många duktiga skådespelare med och slutligen för att se Danny Trejo i sin första huvudroll. Inte för att jag förväntade mig särskilt mycket av honom utan snarare för att det var spännande att se hur han skulle kunna fungera i en huvudroll i en film av den här storleken. Anledningen till varför jag blev glatt överraskad när jag såg Machete är för att den verkligen inte är som alla andra action/vålds-filmer utan någon mening. Det är snarare en parodi på dessa typer av filmer. Egentligen är jag inte mycket för parodier heller. Jag tycker att den typen av film kan ha ett par roliga skämt men annars vara riktigt dåliga. Machete lyckas däremot att driva med en hel filmgenre utan att ha några speciella skämt eller referenser till andra filmer inom genren. Endast genom att göra allt så fruktansvärt överdrivet så blir det roligt och på något sätt som att filmen har en självkännedom och driver med sig själv. Storyn är inte överdrivet bra, karaktärerna är inte speciellt djupa och det finns inget riktigt budskap i filmen, men Machete är rolig, ball och helt klart värd att se. Vad gäller Danny Trejo och hans insats så får han helt klart godkänt och det är antagligen en av hans bästa roller hittills.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Jag verkligen ÄLSKADE den här filmen! som du nämnde är ju De Niro och Seagal underbara. Humorn tilltalade mig och jag satt och skrattade rakt ut många gånger under filmen. Hoppas du kollat in de två avsnitten av the walking dead! Annars har du missat något

2010-11-09 @ 18:46:51
Postat av: Nick

Jag har inte kollat de avsnitten faktiskt. Däremot så har jag börjat kolla på Boardwalk Empire och jag älskar den. =)

2010-11-09 @ 19:28:11
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Tobbe

har Lindsay lohan en roll i den här eller är jag helt ute och cyklar?

2010-11-12 @ 02:17:25
Postat av: Nick

Ja det har hon faktiskt, och hon var helt klart godkänd. Skrev inte med henne för att det finns så många andra, större, skådisar som medverkar. Hon har dessutom inte en speciellt stor roll, men som sagt hon gjorde sin roll hyfsat bra. P.S. Man får se hennes tuttar också. D.S.

2010-11-12 @ 13:18:03
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Tobbe

"Man får se hennes tuttar också"- Var det jag var ute efter, tack ;P

2010-11-13 @ 02:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0