The Social Network (2010)




Betyg: 8 av 10.




Regi: David Fincher
Manus: Aaron Sorkin
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake
År: 2010
Längd: 121 min
Genre: Drama


Handling
En sann historia om Mark Zuckerberg, en Harvard-student som fick en idé och skapade en sida på Internet som kom att bli större än vad någon någonsin hade kunnat drömma om - Facebook. Filmen handlar om hur han fick idén, hur den utvecklades och om hans relationer till vänner, affärskollegor osv.

Recension
Det är svårt att beskriva vad The Social Network handlar om utan att säga att "det handlar om Facebook". Fast det är egentligen så oerhört mycket mer än så. Det är en film som definierar en hel generation. För mig beskrev The Social Network min egen generation och tiden vi lever i bättre än någon annan film jag sett. Det är dessutom en väldigt intressant historia i sig - hur Facebook kom till och hur det kom att bli så stort som det är idag. Att filmen är regisserad av David Fincher (som gjort bl.a. Se7en, Fight Club, The Game och The Curious Case of Benjamin Button) är bara i sig en anledning att se den, och det tyder även på att det är en film av lite tyngre kaliber än bara "Facebook-filmen", då jag har svårt att se att Fincher skulle tagit sig an det här projektet om han inte tyckte att det var värt att göra. Det är en originell, fantastisk berättelse om vänskap, kärlek, girighet, tillit, lögner och svek. Skådespeleriet är också av hög klass, framförallt ifrån Jesse Eisenberg som spelar huvudrollen. En av de mest sevärda filmerna detta år.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0