Unstoppable (2010)





Betyg: 6 av 10.





Regi: Tony Scott
Manus: Mark Bomback
Skådespelare: Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson,
År: 2010
Längd: 100 min
Genre: Action/Thriller


Handling
Efter ett misstag av en tågarbetare (i brist på ett bättre ord) är ett obemannat godståg med 39 vagnar på väg i full fart utan något sätt att stoppa det på. Som om det inte vore nog är ett annat tåg på väg i motsatt riktning, på samma räls. Detta tåg är bemannat med en veteran (Washington) och en rookie (Pine). Detta udda par kanske är den enda chansen att undvika en katastrof.

Recension
Unstoppable är en intensiv, spännande, action-fylld, adrenalin-film och den har ungefär allt man förväntar sig när det är Tony Scott som sitter i regissörs-stolen. Denzel Washington är alltid bra och filmen är underhållande från början till slut. Dock känns den lite väl förutsebar och jag saknar på något sätt en "bad-guy". Det enda hotet under filmen har uppstått genom ett mänskligt misstag och man skulle kunna säga att det är i form av moder natur - ett okontrollerbart tåg som åker i full fart, och som dessutom har en last som inkluderar några farliga kemikalier som kan orsaka fruktansvärd förödelse. Jag skulle gärna ha sett en lite annan twist på filmen där det fanns någon "ond" människa med något motiv, kanske att sabotera eller bara att kräva en summa pengar för att stoppa tåget. Eftersom filmen är baserad på en sann historia så förstår jag att de inte förändrade den så grovt, men det saknades trots allt ändå något. Det var en underhållande, spännande och helt klart sevärd film, men som egentligen inte var särskilt originell och troligtvis inte kommer att bli ihågkommen. Se den om ni vill uppleva lite action och spänning och/eller om ni gillar Denzel Washington!




Kommentarer
Postat av: Tobbe

Är du verkligen säker på det där betyget Nick? Du får ändra dig ;)

Neej men ärligt talat så håller jag inte med dig om att den är en 6a. Skulle snarare säga 4a och kanske skulle jag kunna sträcka mig till 4,5 =P

Hela filmen känns alldeles för banal. Spänningen existerar inte eftersom att man vet hur allt kommer sluta.. Nej, inte mer än 4,5. Uppdatering av betyget krävs pronto! ;)

2010-11-24 @ 01:16:56
Postat av: Nick

Jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå att den var ganska underhållande och Denzel var ju bra som vanligt. Av de anledningar du nämner så har jag inte gett den en 7:a eller 6.5, men jag tycker ändå att den är värd en 6:a.

2010-11-26 @ 03:13:38
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0