Welcome to the Rileys (2010)




Betyg: 7.5 av 10.





Regi: Jake Scott
Manus: Ken Hixon
Skådespelare: James Gandolfini, Kristen Stewart, Melissa Leo
År: 2010
Längd: 110 min
Genre: Drama


Handling
Doug och Lois Riley är ett gift par som mist sin dotter i en tragisk bilolycka, vilket har satt sina spår i deras relation. När Doug åker på en affärsresa till New Orleans träffar han den unga strippan Mallory. Han får faderskänslor för henne för att hon påminner honom om hans avlidna dotter.

Recension
Jag såg Welcome to the Rileys ikväll på Stockholms filmfestival. Det är en film som jag har sett fram emot länge. En stor anledning till detta är att jag tycker att Kristen Stewart är en duktig och intressant skådespelerska, och jag ville se hur hon skulle vara i en sådan här roll. Dessutom gillar jag James Gandolfini också, och framförallt kombinationen av dessa två skådespelare i en sådan här typ av film gjorde mig intresserad.

Så vad tyckte jag om filmen? Jag tyckte att den var riktigt bra faktiskt. Den är inte fulländad och stundtals är den lite seg. Det händer inte alltid så mycket utan filmen har ett lugnt tempo, men för de som uppskattar ett bra och gripande drama skulle jag absolut rekommendera den. Skådespeleriet är riktigt bra av både Stewart, Gandolfini och Leo. Det är kul att se att Kristen Stewart kan briljera i den här typen av roll och hon är verkligen mycket bättre än i Twilight-filmerna. Jag ser fram emot att se mer av henne i framtiden.

Manuset är välskrivet och bra, karaktärerna är intressanta och dialogerna känns väldigt genuina. Det som saknas är kanske lite mer spänning, men jag tror inte att det är meningen att den ska vara så, utan den ska ha just det här lugna tempot. Welcome to the Rileys är en stillsam och meningsfull film som är en fröjd att se mellan alla överdrivna, explosionsfyllda actionfilmer och dåliga komedier med värdelösa skådespelarinsatser.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0