Duplicity (2009)





Betyg: 7 av 10.





Regi: Tony Gilroy
Manus: Tony Gilroy
Skådespelare: Clive Owen, Julia Roberts, Tom Wilkinson, Paul Giamatti m.fl.
År: 2009
Längd: 2 h 5 m
Genre: Thriller


Handling
Ray (Owen) och Claire (Roberts) har båda en bakgrund som spion. Nu har de en plan att lura ett stort företag på nära 40 miljoner dollar. Frågan är om de kan lita på varandra och om allt verkligen är vad det verkar vara?

Recension
Jag såg Duplicity på bio förra året och blev inte så imponerad. Jag tyckte att den var okej men inte så mycket mer. Med Clive Owen och Julia Roberts i huvudrollerna så förväntar man sig en bra film och min upplevelse då var mest att den var alldeles för rörig och svår att hänga med i. När jag nu drygt ett år senare såg om den så var jag förberedd på vad för sorts film det var och jag visste att det gällde att hänga med ordentligt på vad som händer. Det gjorde att jag förstod hela filmen bättre och dessutom kunde fokusera på andra saker som man inte riktigt "hann med" att göra första gången, som t ex kemin mellan Owen och Roberts. De spelade tillsammans i filmen Closer (2004) och var fantastiska då. Faktum är att de faktiskt är precis lika bra i Duplicity. De har en otrolig kemi och dialogerna mellan dem i Duplicity är riktigt välskrivna. Att det är samma person som skrivit manus och regisserat bidrar antagligen till detta.

Bortsett från Owen och Roberts så är även Wilkinson och Giamatti utmärkta i sina roller. Storyn är intressant, rolig och spännande, men kräver att man är uppmärksam. Jag tror problemet när jag såg den första gången var att jag förväntade mig en lite annan typ av film än vad det visade sig vara. Jag förväntade mig nog lite mer romantisk-thriller-komedi men det är egentligen inte så mycket romantik, utan mer thriller. En helt klart sevärd film, framförallt om man gillar Clive Owen och Julia Roberts.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0