Get Him to the Greek (2010)





Betyg: 7 av 10.





Regi: Nicholas Stoller
Manus: Nicholas Stoller (karaktärer av Jason Segel)
Skådespelare: Russel Brand, Jonah Hill m.fl
År: 2010
Längd: 1 h 49 m
Genre: Komedi


Handling
Aaron Green (Hill) är en vanlig anställd på ett skivbolag tills han en dag får uppdraget att åka till England och hämta rockstjärnan Aldous Snow (Brand) till L.A. där han ska ha en konsert på "The Greek". Detta visar sig bli svårare än väntat då Snow är helt okontrollerbar och Green har till råga på allt endast 72 timmar på sig innan konserten ska börja.

Recension
Get Him to the Greek är en spin-off från komedin Forgetting Sarah Marshall (2008). Det betyder alltså att de har tagit en (eller flera) karaktärer från originalfilmen, i det här fallet är det rockstjärnan Aldous Snow, och sedan gjort en ny film med honom i fokus. Det är alltså inte en uppföljare och man behöver därför inte ha sett Forgetting Sarah Marshall innan man ser den här, även om det kan vara kul att ha gjort.

Det jag tänkte mest på när jag såg Get Him to the Greek var hur originell den var. Den påminde i princip inte om någon annan komedi, eller någon annan film överhuvudtaget. Det är alltid positivt med originalitet, men det är ingen garanti för framgång. Jag måste dock säga att jag verkligen gillade den här filmen. Den var konstant rolig och jag skrattade högt många, många gånger. Det fanns både humor men även olika budskap om kärlek och vänskap och den blev åtminstone lite djupare än alla andra vanliga komedier som man skrattar åt men sedan glömmer bort ganska snabbt. Get Him to the Greek kommer jag att vilja se om, så mycket kan jag säga.



Kommentarer
Postat av: Lyckan

Håller med! Sjukt rolig film precis som dumpad. synd att du inte vill ge den mer än 7/10 med dom lovorden ;) Fast det är ju lite ett problem med poängskala för episka och/eller tunga filmer är lite lättare att ge full poäng och komedier är lättare att ge lite mindre pga att de är lättare, eller vad tycker du Nick?

2010-10-09 @ 22:34:25
Postat av: Nick

Ja precis, det är klart. En komedi kan ju va hur rolig och underhållande som helst, men det är ändå riktigt svårt för en komedi att få typ 8 eller högre, det är bara så det är. Men man får ju jämföra med andra filmer av samma genre, och därför är ju 7 ett bra betyg för att vara en komedi vilket innebär att det är en ganska bra och helt klart sevärd film.

2010-10-16 @ 02:33:46
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0