The American (2010)





Betyg: 7.5 av 10.





Regi: Anton Corbijn
Manus: Rowan Joffe
Skådespelare: George Clooney, Violante Placido, Thekla Reuten
År: 2010
Längd: 1 h 45 m
Genre: Drama, Thriller


Handling
Clooney spelar Jack, en lönnmördare som gömmer sig i Italien inför ett sista uppdrag innan han pensioneras. Han är erfaren och duktig på det han gör. En av reglerna är att han inte ska skaffa några vänner, men det är en regel som verkar bli svår att hålla. Hans uppdrag kompliceras genom några olika omständigheter.

Recension
Först och främst måste nämnas att The American inte är en actionfilm, utan snarare ett drama med ett inslag av thriller. Det är nog inte en film som passar alla, men jag gillade den. Tempot är ganska långsamt. Det händer kanske inte så mycket hela tiden, men filmen lyckas väldigt väl fånga en känsla och bevara den under hela filmen. Det är lätt att leva sig in i filmen och man tar gärna Clooney's karaktär till sig och bryr sig om vad som händer med honom. Jag tycker kanske inte att George Clooney är en så fantastiskt bra skådespelare egentligen, men han har otroligt mycket karisma och utstrålning. I The American är han däremot väldigt lågmäld men det vägs upp av att hans skådespeleri är bättre än vanligt. Violante Placido har jag inte sett förut, men hon imponerade i rollen som Clara. Fotot var väldigt snyggt och på det hela taget en bra och helt klart sevärd film. Lite annorlunda som sagt, men på ett sätt som jag fann intressant. Om man uppskattar den för vad den är så ser man att det långsamma tempot faller på plats och den är bara precis vad den ska vara, ett original.





Kommentarer
Postat av: Erik

Läste recensionen i dn. Först fick den en 1 av 5. Två timmar senare blev det en 2:à. Tyckte jag va kul.

2010-09-17 @ 17:40:15
Postat av: Nick

Det var väldigt konstigt. Både att de ändrade sitt betyg och att den fick så dåligt. Även om man inte gillar den så mycket som jag så tycker jag att man måste ge den mer än 2 av 5, det är lite snålt.

2010-09-19 @ 02:59:50
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0