Rabbit Hole (2010)






Betyg: 8 av 10.



Regi: John Cameron Mitchell
Manus: David Lindsay-Abaire
Skådespelare: Nicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne Wiest
År: 2010
Längd: 91 min
Genre: Drama

imdb

Handling
Becca och Howie försöker lära sig att leva med och bearbeta sorgen efter att ha förlorat sin fyraårige son för åtta månader sedan. Filmen visar hur de i sitt dagliga liv försöker hantera förlusten acceptera verkligheten.


Recension
Det första jag tänker på efter att ha sett Rabbit Hole är hur verklig, äkta och känslosam den är och hur berörd man blir av den. Det är ett renodlat drama som utspelar sig i en vardaglig miljö men där huvudpersonerna tvingas hantera något utöver det vanliga, den hemska förlusten av sin son. För att en film av den här typen ska fungera så krävs det fantastiska skådespelare. Både Nicole Kidman och Aaron Eckhart är inget mindre än fantastiska i sina roller, kanske framförallt Eckhart som är fullkomligt lysande. Även Dianne Wiest är utmärkt i sin lite mindre roll som Becca's mor. Bortsett från fantastiskt skådespeleri så krävs det också ett välskrivet manus och bra regi. Allt detta håller bra klass och även musiken är bra och passande.

Det är svårt att på förhand förstå hur en film av den här typen ska kunna vara så bra. Den saknar i väldigt hög grad spänning och innehåller inte heller så mycket humor, även om det kanske finns ett par saker som man skrattar lite åt. Hade det inte varit för det fantastiska skådespeleriet så hade den antagligen varit väldigt tråkig och seg, men Kidman och Eckhart gör varje scen intressant och stark. Jag rekommenderar verkligen Rabbit Hole och jag tycker att det är en av årets (2010) bästa filmer. Jag är förvånad över att den inte är bland de tio som blev nominerade för bästa film.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0