The 1st annual nickomfilm-awards


På söndag är det dags för oscarsgalan, men redan nu så tänkte jag presentera mina egna priser för årets bästa filmer. Det är en ny tradition jag börjar med och som jag hoppas kunna fortsätta med i framtiden. Det är alltså inte fråga om några gissningar för vilka filmer som kommer vinna olika priser på oscarsgalan, utan det här är de filmerna som jag själv tycker förtjänar pris i dessa olika kategorier. Jag har valt att göra det ganska okomplicerat och kort vad gäller antalet utmärkelser osv. Det följande representerar de, i mitt tyckte, viktigaste kategorierna för utmärkelser för filmer. Filmer som kvalificerar sig är alltså, precis som för oscarsgalan, alla som haft premiär under kalenderåret 2010.

Vissa kategorier har jag valt att inte inkludera för att jag inte är tillräckligt kompetent för att bedöma dem, som t.ex. bästa klippning, bästa ljudmixning osv. Andra har jag exkluderat för att jag inte tittar tillräckligt mycket på filmer av olika typer, t.ex. bästa dokumentär, bästa utländska film och bästa kortfilm.




Bästa film: Christopher Nolan och Emma Thomas för Inception




Bästa regi: Christopher Nolan för Inception




Bästa originalmanus: Christopher Nolan för Inception




Bästa manus baserat på förlaga: Aaron Sorkin för The Social Network




Bästa kvinnliga biroll: Amy Adams för The Fighter




Bästa manliga biroll: Christian Bale för The Fighter




Bästa kvinnliga huvudroll: Annette Bening för The Kids Are All Right




Bästa manliga huvudroll: Leonardo DiCaprio för Shutter Island




Bästa musik: Hans Zimmer för Inception




Bästa foto: Robert Richardson för Shutter Island




Bästa specialeffekter: Christ Corbould, Andrew Lockley, Pete Bebb och Paul J. Franklin för Inception











Kommentarer
Postat av: Lyckan

Jag skulle inte bli besviken om statyetterna delades ut så här!

2011-02-25 @ 15:38:21
Postat av: Nick

Det tror jag inte att de gör heller. Jag kan skriva ett inlägg med hur jag tror att det kommer se ut också.

2011-02-25 @ 17:04:27
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0