The 83rd annual Academy Awards


Har haft en uppesittare med David, Tobbe och min bror, Kim. Det var en någorlunda underhållande gala och Filip och Fredrik gjorde ett bra jobb i den svenska studion. Vad gäller galans värdar på plats i L.A. så måste jag säga att James Franco var en stor besvikelse. Han såg mest ut att vara hög på något större delen av tiden och var oerhört stel och tråkig. Anne Hathaway var väl något bättre men på det hela taget ett vekt värdpar.

Vad gäller utdelningen av priser så gick väl det mesta som väntat; Colin Firth bästa manliga huvudroll, Natalie Portman bästa kvinnliga huvudroll, Christian Bale bästa manliga biroll, Melissa Leo bästa kvinnliga biroll, Aaron Sorkin bästa manus baserat på förlaga för The Social Network osv. Inception vann för bästa sound editing, sound mixing, cinematography och visual effects.

Det jag tycker var förvånande var dock att The King's Speech fick pris för bästa film, bästa regi och bästa originalmanus, dvs. de flesta av de tunga priserna. Jag hade förväntat mig att The Social Network skulle få bästa film och bästa regi. Tydligen tycker de flesta att The King's Speech är en fantastisk film, men jag kan inte riktigt hålla med. Jag tycker det är den mest överskattade filmen på riktigt lång tid och det står jag fast vid.

För att summera fick både The King's Speech och Inception fyra Oscars var, medan The Social Network fick tre. Riktigt roligt för Susanne Bier och Danmark att vinna för bästa utländska film för Hämnden. Kul också för Christian Bale att äntligen få en Oscar. För er som inte satt uppe och tittade på galan så kan ni se vilka filmer som vann de olika priserna här.

Kommentarer
Postat av: Permafrostmannen

Nick det är intressant att höra dig tala om olika filmer, fortsätt så, det är intressant!

2011-06-21 @ 23:05:00
Postat av: Lyckan

Nu va det alldeles för längesen du bloggade! Kom igen nu! :)

2011-10-07 @ 21:08:19
URL: http://mikaellyck.blogg.se/
Postat av: Susanne

Ska du börja blogga igen?

2012-04-13 @ 10:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0