True Grit (2010)





Betyg: 7.5 av 10





Regi: Ethan Coen, Joel Coen
Manus: Joel Coen, Ethan Coen
Skådespelare: Jeff Bridges, Matt Damon, Hailee Steinfeld
År: 2010
Längd: 110 min
Genre: Västern

imdb


Handling
En ung flicka vid namn Mattie Ross är på jakt efter sin fars mördare. Hon anlitar Rooster Cogburn, en hård, brutal U.S. Marshall för att hjälpa henne. 


Recension
Nuförtiden blir allt som bröderna Coen tar i till guld och som sig bör blev True Grit nominerad till tio Oscars. Inte dåligt för att vara en remake (av "True Grit" från 1969, med John Wayne i huvudrollen).

Bröderna Coen har absolut gjort en del bra filmer och förtjänat en del fina priser. Förtjänar True Grit 10 Oscarsnomineringar? Jag vet inte, men det är åtminstone högst tveksamt. Är det en bra film? Ja, absolut, men det är ingen "No Country For Old Men" eller "Fargo".

Skådespelarprestationerna var bra både från Bridges och Damon för att inte tala om den 14-åriga Hailee Steinfeld. Hon var fantastisk. Filmen var underhållande, välgjord och det finns inget speciellt att klaga på förutom faktumet att det är en remake som ändå drar ned intrycket lite grann. Det var en film som höll mig intresserad men utan att lämna något speciellt avtryck. Helt klart sevärd men inte lika bra som: Inception, Shutter Island, The Fighter eller The Social Network.


Kommentarer
Postat av: Lyckan

Nu har jag precis sett den, håller med allt du säger om den, har du sett orginalet btw? Är den värd att se isf?

2011-02-22 @ 22:34:48
Postat av: Nick

Nej jag har faktiskt inte sett originalet, så vet inte om den är värd att se eller inte.

2011-02-23 @ 00:21:09
URL: http://nickomfilm.blogg.se/
Postat av: Erik

True Grit va verkligen en bra film som man kan rekomendera andra att se :)

2011-03-21 @ 12:44:25
URL: http://www.filmkritikerna.se/true-grit

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0