Oscarsnomineringarna har äntligen kommit


Klicka på länken så kan ni se vilka filmer och skådespelare som har blivit nominerade i de olika kategorierna i år.

http://oscar.go.com/nominations


Oscarsgalan går av stapeln den 27 februari och för oss som lever i GMT+1 så innebär det att galan sänds natten mellan söndag och måndag, den 27-28 februari.


Några anmärkningsvärda saker med nomineringarna är att Christopher Nolan INTE blev nominerad för bästa regi för Inception, något som jag trodde skulle vara självklart. Även om jag inte trodde att han skulle vinna så trodde jag åtminstone att han skulle bli nominerad. Bästa regi går troligtvis till David Fincher för The Social Network.

Vad gäller bästa originalmanus blev Nolan nominerad, men där tror jag faktiskt att The Fighter kan plocka hem statyetten, eventuellt annars The King's Speech. Bästa manus baserat på förlaga går troligtvis till The Social Network.

Inception lyckades trots allt ändå få åtta nomineringar, men ingen för skådespeleri. Jag trodde visserligen inte att Leonardo DiCaprio skulle bli nominerad för Inception, men däremot trodde jag att han skulle bli det för Shutter Island där han spelar fantastiskt bra. Tyvärr blev han inte nominerad för den rollen heller och DiCaprio kommer alltså att fortsätta att vara världens bästa skådespelare utan en Oscar. Vad gäller Shutter Island så blev den inte nominerad som bästa film, trots att det är tio filmer som nomineras. Dessa var istället;

Black Swan
The Fighter
Inception
The Kids Are Allright
The King's Speech
127 Hours
The Social Network
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone

Att Toy Story 3 blir nominerad för bästa film på bekostnad av Shutter Island är helt ofattbart enligt min uppfattning. Det som är roligt i år är att det faktiskt har kommit en hel del bra filmer, och de flesta av dessa tio är faktiskt riktigt bra, även om jag inte gillade Winter's Bone speciellt mycket. (Jennifer Lawrence gjorde en riktigt bra rollprestation, som hon blev nominerad för, men filmen i sig var inte särskilt bra). Jämfört med förra året så är det stor skillnad på kvalitet när det kommer till de bästa filmerna. Förresten, jag skulle rangordna 2010 års bästa filmer enligt följande:

1. Inception
2. Shutter Island
3. The Social Network
4. The Fighter
5. Kick-Ass
6. The Town
7. 127 Hours
8. The Ghost Writer
9. Remember Me
10.Welcome to the Riley's

Dock är det fortfarande tre filmer från den övre listan som jag ännu inte har sett; The Kids Are Allright, The King's Speech och True Grit. Det är mycket möjligt att någon eller några av dessa tar sig in på min topp-10 lista och petar ut de nedersta 2-3.

Om jag skulle tippa vilken film som får pris för bästa film så skulle jag däremot satsa på The Social Network. Det är en film som kritikerna verkar älska och som jag tror att Akademien kommer att älska också. Jag förväntar mig att den vinner de flesta av de tunga kategorierna.

Jag tror att Christian Bale kommer att få sin första Oscar för sin fantastiska insats i The Fighter och jag tror att Colin Firth kommer att få för bästa manliga huvudroll. Bästa kvinnliga huvudroll går troligtvis till Annette Bening eller Natalie Portman, kanske Jennifer Lawrence, jag är ganska osäker på den här kategorin men nån av dessa tre kommer med stor sannolikhet vinna. Bästa kvinnliga biroll blir troligtvis Melissa Leo för The Fighter, även om Amy Adams också var riktigt bra i samma film.

Bästa animerade film bör inte kunna bli någon annan än Toy Story 3. Art Direction; Alice in Wonderland eller Inception. Best cinematography; Inception. Best visual effects; Inception. Vad gäller bästa musik är det väldigt svårt. Inception har blivit nominerad och jag tycker den förtjänar det priset men är ändå lite osäker på om den verkligen kommer att få det. Vad gäller övriga kategorier är jag ganska osäker.

Nedräkningen är igång, lite drygt en månad kvar. Har ni inte sett de tio filmerna som blivit nominerade för bästa film så är det en bra idé att ha gjort det innan galan, om man nu tänker titta på den.




Kommentarer
Postat av: Mikael

Visst är det underbart såhär i Oscarstider!

Vi såg precis the kids are alright en hyfsad film inte mer i min mening. Men 7 filmer kvar att se från best film nomineringarna och sen vill jag se haevnen för danskar brukar ju vara bra på att göra film och man vill ju stödja persbrandt nu när han ska bli hob iBilbo ;)

Har du sett Haevnen?

2011-01-26 @ 23:52:42
Postat av: Nick

Jag har inte sett den än men kommer absolut att titta på den någon dag. Ser mest fram emot att se True Grit och The King's Speech, sen har jag sett det mesta man måste ha sett innan galan.

2011-01-28 @ 00:22:55
URL: http://nickomfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0