The Tourist (2010)




Betyg: 6 av 10.




Regi: Florian Henckel von Donnersmarck
Manus: Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie och Julian Fellowes
Skådespelare: Johnny Depp, Angelina Jolie och Paul Bettany
År: 2010
Längd: 103 min
Genre: Thriller/Drama/Action

imdb


Handling
Frank (Depp) är en turist i Italien vars vägar korsas med en mystisk kvinna vid namn Elise (Jolie).

Jag tror att desto mindre man vet om filmen innan man ser den desto bättre blir den, så jag säger inte mer än så.

Recension
Florian Henckel von Donnersmarck har tidigare gjort bl.a. Das Leben Der Anderen, som var en väldigt omtyckt film hos kritikerna. Vad gäller The Tourist så märker man dock att det inte ligger lika mycket ansträngning bakom projektet. Både regissör, manusförfattare och huvudrollsinnehavarna blev utbytta flera gånger innan filmningen påbörjades. På det sättet känns det som ett halvdant jobb. Vet man detta så gör ju det självklart att man har lite lägre förväntningar på filmen än annars. Depp och Jolie skapar lätt förväntningar, inte bara för att de är två megastjärnor, utan även för att de faktiskt är riktigt duktiga skådespelare.

Jag hade som sagt trots detta inga större förväntningar på filmen. Jag förväntade mig en någorlunda underhållande film och det var ungefär det jag fick. Filmen blev faktiskt aldrig tråkig utan lyckades hålla intresset uppe genom sina 103 minuter. Det var ganska lite action utan mer åt thriller-hållet. Dessutom fanns det en del humor att finna och man skrattade faktiskt en hel del under filmen. Det är inte bland de bästa filmerna jag sett under året, men en godkänd film om man vill underhållas i ett par timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0